Huisregels

Foto door Udo Ockema

Versie 1.0, d.d. 28 september 2020

1. Algemeen

Eigenlijk geldt altijd eerst dat je de nodige professionele hulp inschakelt als dat van toepassing is: bij spoed (ook bij verdachte situaties (vertrouw op je buikgevoel)) bel je met 112 en vraag je naar de politie/ambulance/brandweer. Alternatief - in minder spoedeisende gevallen - is bellen met 0900-8844 maar meestal is de situatie dan ook geen situatie om te melden in de buurtpreventiegroep.

2. De WhatsApp Buurtpreventiegroepen

Deze groepen zijn uitsluitend bedoeld voor situaties waarbij er direct hulp nodig is. Dat kan zijn bij bijvoorbeeld de volgende situaties:

  • Verdachte situaties (vertrouw op je buikgevoel).
  • Alle misdrijven die heterdaad zijn (inbraak, mishandeling, vernielingen, etc.).
  • Een situatie waarbij je zelf onmiddellijke hulp nodig hebt of iemand anders hulp nodig heeft, iemand de hulpdiensten kan opvangen of gewoon even komen ondersteunen. Bijvoorbeeld bij een ongeval (bel altijd eerst 112).
  • Urgente vermissingen van kinderen, suïcide of hulpbehoevende personen.

Hanteer de SAAR methode:

  • Signaleer
  • Alarmeer (bel 112);
  • App de groep met daarbij je adres om je waarneming bekend te maken. Laat de groep ook weten dat 112 is gebeld;
  • Reageer door in de app contact met elkaar te houden over de verplaatsing van de verdachte door de wijk. Je kunt ook met meerdere personen naar buiten gaan en contact te maken met de persoon. Doe dit alleen als je je veilig voelt!

Een voorbeeld:

  • Er wordt ingebroken in een voertuig.
  • De deelnemer die het ziet, belt 112 en zet daarna een bericht in de groep met zijn/haar adres signalement en situatie,
  • Andere deelnemers kunnen helpen zoeken terwijl de politie aanrijdend is.
  • De deelnemers kunnen de verdachte in het zicht houden en de positie aan elkaar doorgeven.
  • Beheerders van groepen onderling kunnen informatie doorgeven voor verder uitkijken in de wijk.
  • Vaak houdt de beller ook contact met 112 over de situatie. 112 zal bij je aangeven of dat inderdaad gewenst is.

Ook is het een regel dat je niet reageert in de groep als het geen enkele bijdrage heeft aan de situatie. Niemand heeft er iets aan als je laat weten dat je niet kan komen, niet kan helpen, op vakantie bent, de kinderen hebt, niets ziet gebeuren etc. Ook geen GIF’s, emoticons etc. Al die onnodige berichtjes geven alleen maar ruis op de lijn en is niet handig voor de mensen die bezig zijn met het incident.

Ben je het niet eens met een andere deelnemer dan stuur je een privé-bericht of je belt even maar voer geen discussie in de groep!

Bedenk dat in een volle groep maximaal 256 deelnemers een “pingel” krijgen als er iets geplaatst wordt. Als het niets bijdraagt stoort het alleen maar. Jij zou het ook niet fijn vinden als je om hulp vraagt en 150 mensen laten weten dat ze niet komen. Het gaat om die ene die wel komt en wel iets bijdraagt.

3. Facebook en Instagram WABP Skoatterwâld

Onze Facebook en Instagram pagina’s zijn openbaar en gebruiken wij om deelnemers te informeren. Je kunt hier ook je bericht kwijt m.b.t. een vermist/gevonden huisdier maar ook berichtjes van gevonden sleutelbossen, gevonden/vermiste knuffels van kinderen kun je hier plaatsen. Stuur ons hiervoor een bericht of mail met bijvoorbeeld een duidelijk foto.

Wij zullen trachten berichten te maken naar aanleiding van berichten in de App groepen zodat er eventueel nog verder “gesproken” kan worden. Daarnaast zullen wij er informatie op delen die interessant is om te weten of bijvoorbeeld zaken die op de achtergrond spelen.

4. Contact met de politie

De beheerders hebben goed contact met de politie. Het kan gebeuren dat de politie een verzoek doet aan de beheerders om de app groepen in te schakelen zodat deelnemers bijvoorbeeld kunnen helpen zoeken naar een verdachte.

5. Contact met groepen in andere wijken

Wij hebben nauw contact met de beheerders van andere groepen in Heerenveen. Verdachten blijven nu eenmaal niet op dezelfde plek. Helaas.

6. Doorzetten van een melding in een andere groep

Soms komt het voor dat een incident snel onder controle is. Bijvoorbeeld omdat de verdachte gepakt is, of hij/zij blijft in het zicht, of de gevraagde hulp is gearriveerd en er is niemand meer nodig. Dan is het ook niet meer nodig om de andere groepen te belasten met iets wat al onder controle is. Dan plaatsen wij een afloopbericht. Dat betreft een samenvatting van wat er gaande was zodat wel iedereen op de hoogte is. Gebeurt het incident in de nacht dan zal het afloopbericht in de ochtend worden geplaatst om te voorkomen dat deelnemers onnodig worden gewekt.

7. De rol van de beheerders

De beheerders verwerken de aanmeldingen, houden onderling contact, houden contact met beheerders uit andere wijken in Heerenveen, gaan naar bijeenkomsten, houden contact met politie, gemeente en Wijkraad. Daarnaast zorgen we ervoor dat belangrijke meldingen worden doorgezet naar de andere groepen als dat meerwaarde heeft.

Ook grijpen we in als het nodig is op momenten dat er discussies ontstaan. Bij verkeerd gebruik kunnen wij de groep ook even sluiten. We geven aan wat er niet goed is gegaan en wanneer wij de groep weer open stellen. Eventueel wordt er met een deelnemer middels een privébericht contact opgenomen om uitleg te geven over wat wel en niet is toegestaan. Soms zullen wij deelnemers verwijderen om de rust terug te krijgen en de deelnemers achter de schermen benaderen. Meestal worden de deelnemers daarna weer terug geplaatst in de groep.

Wij doen dit geheel vrijwillig naast ons werk en privéleven. Dat betekent dat het kan gebeuren dat wij misschien voor je niet snel genoeg reageren of ingrijpen. Wij vragen je geduld en begrip hiervoor.

8. Vermiste huisdieren

Alhoewel sommigen van ons ook huisdieren bezitten en snappen dat de paniek groot kan zijn als er een huisdier vermist is... de buurtpreventiegroepen zijn daar niet voor bedoeld. Uiteraard mag de vermissing wel gedeeld worden op onze Facebook-pagina.

9. Wat rest

Skoatterwâld blijft groeien en wij willen de groepen laten meegroeien. Om de groepen werkbaar te houden, is het belangrijk dat iedereen zich aan de huisregels houdt.

Twijfel je over het plaatsen van een bericht; neem dan gerust contact met ons op via e-mail.

Verder zijn alle feedback, klachten, verbetermogelijkheden, opmerkingen of andere zaken die je aan ons kenbaar wilt maken van harte welkom. Je kunt ons het best bereiken via e-mail.

Mond op mond reclame werkt goed. Dus ben je tevreden en ken je je bewoners die nog niet mee doen of krijg je nieuwe buren die willen deelnemen, dan kunnen zij zich aanmelden via wabp.skoatterwald.nl.

Vriendelijke groeten,

Team WABP Skoatterwâld
wabp@skoatterwald.nl